O organizație neguvernamentală se străduiește exclusiv să rezolve probleme în comunitate având ea însăși probleme. Problema ONG-urilor sunt banii. ONG-urile au nevoie de bani pentru NOI, având pentru asta nevoie de NOI.
Guvernul Marii Britanii a instituit un fond de finanțare, “Innovation in Giving Fund”, dedicat proiectelor ONG de strângere de fonduri cu ajutorul comunității. O prioritate a „Fondului ONG” din România, program de finanțare al Mecanismului Financiar al Spațiului Economic European, este de a sprijini proiecte care stimulează filantropia și donațiile individuale. Se caută așadar din ce în ce mai mult soluții pentru atragerea oamenilor obișnuiți în „acționariatul” ONG pentru comunitate. “Crowdfunding” aproape că a intrat în vocabularul activ al limbii române.
Un studiu GfK din 2011 arată că 53% dintre români nu fac niciun fel de donații, fie ca e vorba de bani, de voluntariat sau de bunuri. Românii care nu donează invocă în special lipsa de bani (36%) și dezinteresul față de astfel de cauze (19%), dar și faptul că nu au timp. Desigur, fiecare om are în primul rând o problemă importantă de rezolvat pentru el, iar mobilizarea oamenilor pentru o cauză, așa cum am văzut recent, se produce mai ales în contextul unor evenimente cu impact emoțional puternic. Sau în anumite perioade ale anului, „în spiritul sărbătorilor”. Vitale pentru comunitate, ONG-urile au așadar nevoie de oameni care să le susțină activitatea, numai că oamenii au și ei probleme, cu banii, timpul, cu ei înșiși. Nu au însă o problemă cu consumul, suntem buni consumatori, iar Bucureștiul e neîntrecut la cumpărături prin magazine și online, arată toate studiile.
Dacă așa stau lucrurile, cum am putea cultiva generozitatea în și pentru comunitate și crește totodată capacitatea ONG-urilor de a-și deservi mai bine comunitatea? Prin… 🙂